2009-10-13

CG & VW

Här ser vi Carl-Gunnar Hammarlund i en reklam förVolkswagen -61.
C-G Hammarlund kanske mest känd som rösten bakom "Bilradion" det populära programmet han ledde mellan 1956 och1973. Programmet som blandade musik med tips och råd om trafikregler och bilskötsel. C-G var själv en framgångsrik rallyförare (vann svenska rally 1954)
när Hyland föreslog honom till programledare för det nya radioprogrammet som skulle fånga upp svenska folkets växande intresse för bilar. Sin mest uppmärksammade insats gjorde han vid högertrafikomläggningen 1967 då han sände direkt i morgontimman när hela landet byte sida i trafiken.
Sammanlagt ledde han drygt 700 program.

6 kommentarer:

  1. C G var före min tid så något minne av att ha hört han har jag inte, förvisso hade jag inget minne av 61:as VW heller, men har i den frågan kommit i kapp... ;)

    Får man låna just denna annonsbild till en ide' jag just fick?

    SvaraRadera
  2. iZac: inga problem låna på bara, länka gärna =)

    SvaraRadera
  3. JAg kan fortfarande höra signaturmelodin - inleddes med ljudet av en startmotor :)

    SvaraRadera
  4. Träffade CG runt år 2000 - mycket trevlig person...

    SvaraRadera
  5. Jag är ju mer eller mindre uppväxt i en VW och med detta program.

    SvaraRadera
  6. Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

    SvaraRadera