Augusti 1959 kom en helt ny Kapitän(P2) som blev den mest framgångsrika och den sista stora Opel´n som kunde konkurrera med Mercedes sexcylindriga modeller. Bilen kunde, liksom sina föregångare, fås i lyxigare L-utförande och med överväxel. Från 1960 infördes automatlåda som tillval.Tillverkningen uppgick till 145 616 exemplar.
En av mina favoritbilar! Men överväxel, fanns det?
SvaraRaderaÄr ingen Opel kännare... men Commodore & Admiral de hade vad jag minns 6:or, men de kanske kom efter Kapitän slutat tillverkas. Begagnade Kapitäner var väl många ungdomars fattigmansjänkare på sena 60talet och under 70talet
SvaraRaderaJag är också tveksam till överväxeln men automatlådan hämtades i alla fall från Detroit. Hydramatic hette den.
SvaraRaderaJag blir emellanåt sugen att ha en Kapitän igen. Vore jag mer händig skulle jag bygga en med frontclip från Firebird. V8 och automat i en Kapare vore rätt så kul...
Enligt Wikipedia så fanns det överväxel, men det var säkert inte vanligt.
SvaraRaderaMin morfar hade en sådan här med eller utan överväxel!
SvaraRaderaJa, de fanns med överväxel som tillval, precis som det gick att få den med Hydramatic, alltså automatlådan.
SvaraRaderaKapitän var väl en av de vackraste bilarna från denna tiden, åtminstone från Europa. Detta är den modell jag alltid drömt om men tyvärr är det väldigt svårt att få tag i reservdelar så veteranägandet försvåras och det har därför blivit min andra drömbil, Mercedes 220S.
SvaraRaderaÖverväxel hade nog varit ganska nödvändigt för bekvämt avslappnat åkande idag. Alla dessa gamla bilar är så lågt växlade, de är för surriga
jo opel kapitän har kult status idag har själv en 61 som jag ska sätta chevy 350 motor och th 350 låda.
SvaraRadera