2009-04-16

Ramon Sylvan


Jag spinner vidare på Farbror Sid
och Josephzohn´s tråd om Ramon.

Han arbetade som "sheriff" på
High Chaparral i Smålands vilda västern
i över tjugo år och har också jobbat som
stuntman.
Har medverkat i en hel del filmer t.ex.
som ”Starke Adolf” i ”Pippi Långstrump”
och som ”Mästerbrottaren”
i ”Bombi Bitt och Jag”.
Han spelade bodygard i den svenska västern
"I död mans spår"
med Carl-Gustaf Lindstedt i huvudrollen
som spelades in 1975 i smålandsskogarna.

Som ”Sheriff ” på High Chaparral var
Ramon snabbast på att dra revolver.
På 3,7 sekunder drog Ramon
45:an från hölstret, spände hanen sex ggr
och avfyrade alla patroner!
Och som om inte det var nog
kan han kasta kniv, fäktas, är svensk
mästare i Judo och har svart bälte i
Kung Fu och Karate.
Sin styrka har han fått av far som var
Boxaren George Sylwan och mor Ester
som under artistnamnet ”Miss Arona
uppträdde i folkparkerna mellan 1920-1940
som ”Europas starkaste dam”!

14 kommentarer:

  1. Han var även med i kultrullen "Sverige åt svenskarna", som vi nu jagar med glödlampors hjälp.
    Utan större filmlycka ...

    Någon???

    SvaraRadera
  2. Jaså Raggmunk spinner vidare på tråden Ramon.
    För mig var det just dessa reklam och bildsviter av kraftkarl vid sidan av olika personer i tidningar som jag minns.

    SvaraRadera
  3. Det var skoj att du drog fram lite fakta om Raymond.

    SvaraRadera
  4. Raggmunken vann fighten med detta förnämliga blogginlägg. Själv hade jag aldrig kunnat kopplat samman Starke Adolf med Mjölkdrickaren

    SvaraRadera
  5. Har fått reda på att jag är släkt med Ramon:-) det är riktigt roligt

    SvaraRadera
  6. Hej anonym!
    Jag undrar på vilket sätt du är släkt med Ramon? det är även jag =)

    SvaraRadera
  7. jag är också släkt med honom

    SvaraRadera
  8. Coolt, jag är också släkt med ramon, det är min fars morbror

    SvaraRadera
  9. Hej Alex! nu vet jag vem du är!! du är min kusins barn...

    SvaraRadera
  10. trevlig släkt..hoppas ni inte brås med honom angående kontakter han har bla Bernt Larsson från gotland...om Ni inte vet vem det är kan ni googla Sven Sjögren!

    SvaraRadera
  11. vi satt hemma på hans balkong en varm sommardag i Vårberg och drack vin och senare så åkte bordskanonen fram och avfyrades med svartkrut så det dånade mellan husen. Vi gick in för att inte synas och tittade på alla persienner som drogs upp. Det fick vi bassning för då hans fru Sonja kom hem och sa att det hördes till tunnelbanan när hon kom hem och förstod var ljudet kom från.

    SvaraRadera
  12. Jag jobbade på Henrys raggarfik i Skarpnäck som grillkock. Jag minns en kväll så kom polisen dit för dom sökte efter en kille. När polisen kom så sprang killen ut och gömde sig under en folkabuss och efter kom polisen men killen låg kvar under bilen. Då kom Ramon ut och frågade polisen om dom behövde hjälp. Inga problem sa Ramon och lyfte upp bakpartiet på folkabussen. Är det en här killen ni vill ha?.

    SvaraRadera
  13. När jag var i 12-årsåldern (1959) skulle min pappa, som var känd för att vara stark, göra om ett kök till ett rum,som skulle bli mitt. Men den tunga vedspisen gick inte att rubba. Några dagar senare kom pappa hem i sällskap med Ramon Sylvan, öppnade båda fönstren. Han tog tag i spisen. Lyfte upp den och slängde ut den genom fönstret.

    SvaraRadera